Etter et år borte fra norges vakreste bane gikk turen ENDELIG tilbake til nord for NM ACR! Det å komme opp til denne banen og bli møtt av funksjonærer fulle av god stemning er faktisk god nok grunn til å ta turen. Heldigvis fikk lov til å både campe og kjøre racing der også! Historier ble det, og med historier blir det reisebrev!
OPPVARMING TIL ACR PÅ VÅLERBANEN
I år starten reisen vår fra Vålerbanen hvor vi var instruktører fredag-lørdag og rekrutterte flere nye RR førere. Innimellom instruktørkjøringen gjorde vi alt vi kunne for å underholde alle som var der med litt CB125 kjøring på go-kart banen. Kræsjing. løp og gresskjøring er stikkord for denne nye kjøringen vi har bgeynt med. Kanskje det bli et show under finalen også? Men er det egentlig noe å skrive om en reise fra en bane til annen? Selvsagt…
La oss først starte litt før reisen tok av for alvor. Vi hadde rigget opp teltet vårt og stroppet det ekstra godt fast ettersom Yr mneldte kraftige vindkast senere på ettermiddagen. Dette tok Thomas Bergstrøm rennafart og dreit i og fjernet like godt disse stroppene.
Han skulle stå rett ved siden av oss, det var tross alt tomt på hele plassen. Vel…vindkast kom og teltet vårt pakka snippsekken og dro av gårde. Tusen takk Thomas!
Med et telt man kunne spille mikado med måtte vi bruke hele fredagen vår på å kjøre til Oslo å hente nytt. Men det er jo ikke noe problem, vi liker jo å kjøre bil…
Etter første camping på Våler fyrte vi opp Tonni (det er den røde bilen vår) og satte klampen i bånn på vei nordover. Tonni som vanligvis starter bare du ser på han, hadde symptomer på å være seigstartet. Mulig reisefeber? Mer om dette senere. Vi går rett inn i trucking modus: Country på radioen, vinduene oppe for å kompensere for ikke-eksisterende AC og øresus i 15 timer i vente!
Google Maps påstar hardnakka at turen er på 891km fra Våler til ACR med en tid på nøyaktig 12 timer. Vi har ingen ambosjoner om slik råkjøring, det tar den tiden det tar…vi har ferie!
Vi har én skikkelig benchmark på ruta vår. Avkjøringen til E6 ved Circle K i Trondheim. Dette er en brutal bakke hvor vårt evig mål er å ikke måtte gå ned i andre gir. Vi tror vår forrige pers var 36km/t opp denne bakken, men Tonni viste seg i god form, og med vårt splitter nye eksosanlegg for 2,5 TDI kokte vi opp bakken og var aldri lavere enn 42km/t! Vi ble svette på steder vi ikke visste man kunne svette og vi tipper alle bilistene rundt oss var ganske forskrekka over farten vogntoget vårt holdt opp der! Det la lista for resten av turen!
Campingstopp ble på Harran camping – mange ymse reviews på Google, men de har nå fått en 5-stjerner av K$R! De hadde både EL, toalett, svak Wi-Fi og demning! Anbefales!
Neste dag hadde været bestemt seg for å gi oss gratis AC og det var komfertable 10 grader ute – ingen svetting på neste stint – Neste stopp: ACR!
NM ACR
Vel fremme på ACR etter forrykende tempo gjorde vi oss klare for en og en halv dag camping. Vi anbefaler alle som noensinne drar til ACR å ta en fridag før kjøringen begynner! Første begivenhet etter ankomst var at Tonni ikke startet i det hele tatt. Cred for at han venter helt til vi er fremme! Han hadde spist opp jordingen på startmotoren, men det er bare å forvente etter det tempo han har hatt på turen.
Men – ikke noe problem. En telefon til sjølveste Benjamin Storsveen så ble dette ordnet via NAF senteret i Mo i Rana – tusen takk! Benjamin ble så gira at han like gjerne tok turen fra Ridaku helt opp til ACR. Med seg hadde han mekanikerlærling Erik (11) som tok bytte av startmotoren. For en service!! Vi vet om en som gleder seg til å komme tilbake på skolen og fortelle om ferien sin!
ENDELIG RACING!
Onsdag
Onsdagen kunne by noe de lokale kaller vanlig nordnorsk vær. For oss utenbys fra (også kalt søringer) betyr det regn fra blå himmel og et umulig valg mellom regndekk og slicks. Heldigvis er vi også glad i camping så for oss ble det mye kaffe. Det ble totalt et pass på onsdagen så ikke all verdens med kjøring, men fytti grisen det var gøy å kjøre på ACR igjen. Var jo trossalt meldt KUN regn, så ett tørt pass var veldig velkoment!
Torsdag
Torsdag kunne by på kvalifisering – og hva betyr det? Jo, på tide at Svein sender sykkelen i grusen! På samme måte som MM93 brilijerer i MotoGP så brillijerer Svein med kræsjing i år. God kandidat til “Årets Gruskuk”.
Svein, Erik og Terje kjørte ut sammen og fant jo fort litt flyt. Erik er regjerende “Champion” fra i fjor og la lista på onsdagen. Da Svein og Terje slo han på morgenen innså han at han måtte plante beina på jorda igjen. Han var litt furten på starten, men han var ikke det lenge og stemninga lettet utover dagen.
Heldigvis var ikke Svein sitt tryn så ille så sykkelen lot seg fort fikse, men da var det på tide å kjøre kvalifisering på 300. Resultatet i SSP600 ble Terje på P2, Svein på P4 og Erik på P8. Svein fikk P2 i SSP300.

Men det var flere begivenheter som skjedde på torsdagen. I all hemmlighet har vår gode venn Benjamin Storsveen sneket seg forbi fort Knox (garasjen til far Morten Storsveen) og stjålet med seg verdens kuleste eksosanlegg! Vi vet jo at dette tidvis kan være lov å bruke på ACR så han fikk anlegget smugla ut fra garasjen og inn i balkantralla til Thomas Sigvartsen (tidvis 2. plass i NM).
Dette ble veldig godt mottatt og etter prat med stevneleder & Co følte vi at dette ville være lov i år også! Jippi!
Terje fikk også besøk av sin første samboer som tok en svipptur fra Hemsedal til ACR for å se på racing! Stemningen var mildt sagt god på Torsdag!
Sitat Morten Storsveen: “Ekte sykkel lager ekte lyd” – Vi er enig!
Fredag
Endelig raceday!
SSP 600 løp
Dagen blir som vanlig brukt på å ha vondt i magen etterfulgt av unormalt mange tissepauser. Men sola meldte ankomst, asfalten var varm og alt lå til rette for en bra dag!
Race 1 kunne by på helt usannsynlig dårlig start på både Svein og Terje! Terje prøvde wheelie og Svein sov. Terje ble liggende å fighte med regjerende norgesmester Martin Eriksen før han etter 4 runder kom seg forbi og skapte luke. Svein tapte mange posisjoner og havnet nesten bakerst i feltet, men kjørte seg fort oppover og tok over fighteposisjonen med Martin. Der ble han liggende å fighte med han helt til målflagget. Erik valgte litt motsatt taktikk og tok en grei start men slapp seg bakover i feltet for å la de andre havne litt lenger foran. Resultatet endte som følger:
Terje: 2. plass
Svein: 4. plass
Erik: 10. plass
SSP 300 løp
Svein stiller som vanlig i to klasser, atleten som han er. Denne gangen er det lett å forstå ettersom ACR er den kuleste banen!
Han startet fra P2 og det ble fort dannet en luke bestående av David Herje, Svein og Sofie Harboe i front. David med sin spreke motor tok selvsagt starten og var i tet lenge, men det var ikke manko på forsøk fra Svein for å komme forbi! De hadde hver sin banehalvdel, David brilierte i første halvdel av banen, Svein i andre. Det ble en skikkelig katt og mus jakt, men selv med litt overkant sprek motor måtte David gi bort førsteplassen til Svein.
Dermed tok K$R sin første seier i et NM løp! David endte hele 0.115 sekunder bak. Luken mellom David og Svein var aldri mer enn 0.8 sekunder!

Det ble på kvelden arrangert et felles bilde i regi av Merete Jensen, noe som resulterte i dødsfete bilder av alle som deltok på ACR! Dette viser bare litt av samholdet som er i Norsk Roadracing og var en drit kul fotoshoot å være en del av! Tusen takk for dette Merete! Vi må også takke funksjonær Signe som tok med R3’n til fotoshoot!

Lørdag
Siste dag med racing, sola kom seg fram og temperaturen var på plass. Dette var en dag vi skjønte kom til å bli bra!
SSP600
Startposisjonene var det samme for dette løpet og starten satt for både Svein og Terje. Terje kom ut som P2 inn i T1 og Svein som P4 bak Martin. Terje forsøkte å henge på Thomas, men måtte innse at det var litt dødfødt, det må trenes / jukses enda mer for å kunne harve / hamle opp med han
Svein derimot hadde en fight hele løpet med både Martin og Kristian! Der var det aldri mer enn 0,1s over målstreken mellom de! Svein kom seg på et tidpunkt forbi Martin, men da skal du være på! Martin repsponderer fortere enn du rekker å si “kake” også var han forbi igjen. Mot slutten av løpet så kom Kristian med full overtenning inn i sjikana forbi svein, en sjukt fet overtake! Det endte dermed med en P5 for Svein.
Erik ble liggende å fighte hele løpet med Dan-Axel (legendenevø av Dag Steinar Sundby, selv en legende med banerekord FFA på ACR). Dan Axel lå sjeldent mer enn en sykkelengde bak Erik hele løpet og lyden av sykkelen kunne høres konstant. Dan Axel, sugen på seier, klarte jaggu å snike seg forbi nest site runde, direkte etterfulgt av tryn i Nordpolen. Grattis! Erik endte på en 10. plass og var nå endelig klar for helgens høydepunkt: BANKETT!

SSP300
Før dette løpet var det spenning mellom David og Svein. Far Herje (Åge) var på og de virket veldig ivrig på revansje. I ettertid funderer vi på hva de har drevet med kvelden før…
David tok starten, men etter runde 2 kom Svein forbi og tok teten. Runde 3 kom David forbi og tok teten. Runde 4 kom Svein osv…Hele løpet pågikk på dette viset. Dette var nok det beste løpet ila helgen! Det var mye publikum og ingen blunka! Over målstreken var det denne gangen heller aldri mer enn 0.3s! Men plutselig tok David, som allerede hadde kastet alt, og slang kjøkkenvasken ut vinduet! Han kjørte plutselig helgens første 39-runde, tett ned mot banerkord! Dette betyr at de kjørte nesten 2 sekunder raskere enn dagen før. Hvor kom dette fra?! Åge har noe å svare for her…
Svein, på et mirakuløst vis svarte opp med en tilsvarende 1:39.9 runde og kom seg forbi David igjen. Men neste siste runde klemte David til og brukte resten av poweren de hadde dytta inn i R3’n kvelden før og tok seieren med 0.239s! Grattis David! Denne var fortjent, selv med den motoren! For et løp! Tusen takk skal dere ha!

Roaracing har heldigvis ingen tullinger 🙂
Etter løpene var ferdig ble det bankett etterfulgt av en 3 dagers campingtur hjem. Bildet under oppsumerer stemingen!
Vi vil benytte anledningen til å takke Artic Circle Motorsykkel Klubb for et fantastisk event og ikke minst: Alle funksjonærer som har stilt opp for å gjøre dette mulig. Vi sier det hver gang , men ikke ofte nok! Tusen takk ALLE sammen! Dere gjør en fantastisk jobb for at vi skal kunne kjøre rundt på syklene våre! Tusen takk!

Her er noen bilder som oppsumerer turen vår 🙂
Neste stopp på oss er Brno i Tsjekkia! Mon tro om ikke det lurer et reisebrev derfra om noen uker også?
Følg med på vår facebook-side og på Kreditosaurus Racing for flere reisebrev 🙂
































