I Juli fikk vi en mulighet: En 8-mannstur til Red Bull Ring med Sundby Racing! Bare en ferietur til ikoniske Red Bull Ring er jo fristende nok. Enda bedre når vi får muligheten til å kjøre 3 dager! Dette ble umulig å si nei til, så tur ble det! Og når vi er på tur, da blir det reisebrev!
Turen til Østerrike
Etter en prat med Dag-Steinar ble vi enige om at Svein og Terje tok på seg oppdraget i å være “truckers” og skulle kjøre hele lasset ned til Red Bull Ring. Vi liker jo turer så hvorfor ikke? Synet som møtte oss da vi, tidlig på morgenen, kom til Sundby Racing i Gjerdrum var verdt turen i seg selv. Dan-Axel (legendens nevø) møtte oss i porten og vi mistenkte at her har det foregått noe. Dette stemte… På løftebordet stod en ganske kul Ducati V4S med et eksosanlegg som egentlig hører hjemme i et glassmonter.
Rett etter vår ankomst dukket også legenden selv opp (Dag-Steinar). For de som ikke har opplevd disse to sammen, så kan de beskrives som en perfekt harmoni – litt som et gammelt ektepar. Denne duoen hadde da vært oppe til 05:00 for å skru ferdig denne herligheten av en Ducati. Det hadde de ikke trengt å fortelle, da ansiktene deres, med tilhørende kaffeinntak, var veldig avslørende. Men sykkel hadde det blitt og stemningen var mildt sagt magisk!
Man skal ikke lete lenge for å finne en mer “trucker” enn dette. Røykfri og genser er ikke anerkjent i dette yrket.
En pakking senere var hele kortesjen klar for avreise og K$R la seg ut på den lange turen til Hjortneskaia for å ta et cruise til Kiel. Siden vi hadde med oss 8 sykler gikk vi som Cargo, hvilket betydde at vi fikk hele opplevelsen med å være lastebilsjåfører for en uke! Enda en drøm i oppfyllelse. Dette innebærer toll, masse papirer samt ligge bak langtransport i 80 km/t og pisse på flaske.
Våre planer lå klare: flanell, rullings og tresko skal handles på tax-free. Siden vi har betydelig mer ambisjoner enn talent, så det ble med buffet og kaffe. Til og med Casino utgikk. Vi skal lære og stiller bedre forberedt neste gang, kanskje…
I Tyskland forventet vi null engelsk-kunnskaper og utfordringer i tolldisken. Så feil kan man ta. Sundby hadde ordnet alt på forhånd, å gjett om det var stell! Her var det bare å cruise gjennom og vår 1160km trucking-tur til Red Bull Ring var et faktum! Go!
Sommerfuglene hadde party når denne passerte oss i Østerrike. Noe sa oss at den skulle til Red Bull Ring. Og vi tok ikke feil, vi fant den igjen på bana!
Destinasjon Spielberg
Vi kom, som alltid, én dag før alle andre. Alltid deilig med en ekstra feriedag og samle seg før racing. Anbefales til alle racere! Vi vet jo at alle liker både tog og fly, og Spielberg var intet unntak. Dette hadde de selvsagt museum for. Entusiastisk dro vi jo på begge, høyst anbefalt! Svein er nå sertifisert signal-operatør på antikke sporveksler og er for øyeblikket på jakt etter jobb med en solid CV.
Kunnskapen farer inn!
Selv kakkelovn fikk 15 minutters pelling. Den ble godkjent av Svein
Fetere velkomst får du ikke!
Rett før vi rant over av kunnskap ringte Sundby & Co og sa de nærmet seg. Vi som trodde vi hadde god tid…
Denne gjengen var naturlig nok trøtte og slitne, men heldigvis bestemte den Østeriske luftarmé å ha jagerfly-trening. En mer spektakulær velkomst kunne vi ikke ønske oss! Hver torsdag har militærbasen i Spielberg trening og de flyr med disse flyene i godt over en time. Lydkrav er bare å glemme! Vi noterer, best å ankomme torsdager.
Ikke helt lastebil, men nærme nok
Red Bull Ring – Dag 1
Værmeldingen for dag 1 var sol og varmt. Korrekt! 31 grader i sola og asfalten krøp opp mot 45 grader. Alle var veldig spent på hvordan første pass kom til å bli, men allerede før vi skulle ut fikk vi første positive overraskelse: vi skulle IKKE kjøre GP sjikana. Wohoo!
Vi hadde litt mer blanda følelser til overraskelse nummer to: Legenden selv hadde plassert Terje og Svein i raskeste gruppe. Det satte nervene i sving. Vi så f.eks. navn som Ayumi Sasaki fra Moto2 på lista. Med andre ord, her er vi på dypt vann…
Svein vurderer atter en gang superbike
Gigantisk pitboks! Likevel stuer vi oss sammen i hjørnet, som seg hør og bør i 600 klassen.
Arrangør trackday var Rehm Trackdays, her var alt på stell! Det mer enn 200 deltagere gjennom helgen, men det var aldri for mange i hver gruppe. De hadde dynamikk i gruppeinndeling slik at hastighetsforskjellene ble minimale. De hadde også en ny livetiming som fungerte utmerket.
Vi skal ikke legge skjul på at vi var en smule nervøse i det vi skulle ut på første passet, og det med god grunn. Vi ble passert på innsiden og utsiden. Vi skjønte fort at vi hadde ingenting i den raskeste gruppa å gjøre. Spesielt med tanke på at denne bana favoriserer hestekrefter (les: superbike).
Vi ble etterhvert flyttet til en gruppe som passet våre tider. Dette satt vi pris på! Vi må være såpass ærlige å innrømme at vi faktisk ikke hadde noe i den raskeste gruppa å gjøre. MEN: Før vi ble flyttet ned fikk vi den store ære av å dele banen med legenden Dag-Steinar Sundby! Uten å forgude han for mye så var det et ekte gåsehud-moment for oss da vi ble passert av en av de største norske roadracerne gjennom tidene!!
Raskeste rundetid dag 1 ble 1:42.715 for Svein, 1:41.224 for Terje og 1:38.275 på Dag Steinar. Sistnevnte har forøvrig jukset da han har tjuvtrent her tilbake på 90-tallet. Til sammenlikning kjørte Ayumi Sasaki 1:30.253!
Hvordan var førsteinntrykket av Red Bull Ring?
Dette er vel kanskje det vi har fått mest spørsmål om fra de skuelystne i hjemlandet. Vi må bare få sagt det med en gang: FYTTI H*****E!
Se video fra søndagens løp nederst i reisebrevet
Vi skal forsøke å forklare litt hvordan førsteinntrykket vårt var, seksjon for seksjon. Derfor passer det bra med en illustrasjon av bana for å henge med.
T1 til T3
Altså…vi kan starte med utkjøring fra pit: Kan beskrives med et ord, nervøs. Du kommer ut ca. ved utgangen av T1. Siden vi ikke kjørte GP-sjikana betyr det flat out opp til T3. Og da mener vi FLAT OUT! Alle gir tømmes, inkludert 6 gir. Det er umulig å beskrive hvor bratt det er opp til T3. Det er brattere enn nord-polen på ACR (for de som har vært der) og våre 600 stoppet å dra når vi kjørte inn i stigningen. Med tømt 6. gir var vi vel vitne om at T3 er kjempe krapp og at vi faktisk må bremse et sted. Hvor ante vi jo selvsagt ikke. T3 var krapp og vi bomma med god margin!
Det vanskelig å få fram hvor bratt dette egentlig er!
T3 til T5
Etter stigning går det som kjent nedover. Kjempe masse!
Fra T3 til T4 gikk vi fort opp i 6 gir og 220 km/t! Så må det bremses igjen, fortsatt i nedoverbakke, inn i T4 som var MYE krappere enn vi trodde! Her var det på tide å bomme igjen. Ut av T4 går det i en banansving inn i T5 og her er det igjen flat-out med mye nedlegg! Denne svingen var drit kul!
For de som er kjent på ACR så minner T5 -T6 på Red Bull Ring om T2 – T3 på ACR, bare at her går man inn i en venstresving som går nedover, ikke oppover.
Her ser vi ned mot T4
T6 til T8
Fra T5 til T6 har du god plass, men vi hadde jo god fart også. Vi fikk brått en påminnelse av at vi faktisk må bremse, så dette var et tradisjonelt drite-i-buksa moment. Med god bom inn i T6 fant vi ut at det her også stuper mer nedover enn forventet. Med andre ord, ingen grunn til å holde igjen! Full gass mot den halvblinde T7.
T7 er både blind inn og blind ut. Spennende! Men så fort vi så utgangen og mot T8 (som laget en slags sjikane) så tenkte vi at ved å gi full gass og henge ut av sykkelen så blir dette enda kulere! For første gang hadde vi rett.
Dette ble Terje sin favorittseksjon!
T9 til T10
Fytti rakkern, det stopper aldri å stupe nedover jo! Inn i T9 så går bana går rett ned, frem til du kommer i T10. Da hadde vi et slags fritt fall til vi endelig var tilbake på langsletta og faktisk i bunn av bana.
Å få denne opplevelsen her på første runde er rett å slett ubeskrivelig! Når vi nå tenker tilbake på det, føler vi oss rett å slett privilegerte for å ha opplevd det! Vi er ikke vant til å være “nye” på bana, men dette slår absolutt alt vi har vært med på!
Red Bull Ring – Dag 2
Med litt fart i kroppen dro vi tilbake til bana på lørdag i øsende regnvær. Værmeldingen spådde masse regn, hele dagen…Pokker!
Men til vår store overraskelse snudde været og bana tørka opp! Dette betydde jo RACING!
Begge havnet i en gruppe som passet oss bedre og vi kjørte nå med de som var like treige som oss.
Mens vi var ute og forsøkte å kjøre fort var Dag-Steinar veldig opptatt av å vise fram sin nye Ducati! Han var kry av både nytt eksosanlegg og muligheten for jetting av forgassere via app!
Det var 2 løp denne dagen. Svein kvalifiserte faktisk inn til det ene løpet, men han visste ikke om det før løpet var i gang. Noen ganger bommer man!
Dag 2 endte med en rundetid på 1:39.678 på Svein og 1:40.380 på Terje.
Vi brukte også kvelden på å ta en trackwalk rundt bana! FOR et anlegg!
Dag-Steinar Sundby: Legende og eier av Ducati
Red Bull Ring – Dag 3
Værmeldingen sa sol, og sol blei det! Opplagte etter gårsdagens “bonusdag” var vi klare for kvalifisering til løp! Dagen inneholdt mange løp, hvorav vi skulle kjøre løp i klassen opp til 750ccm.
Det var 32 startende i løpet. Svein kvalifiserte inn til 5, Terje til 8 og Dan-Axel til 14 startspor.
Det var annerledes å stille til et løp hvor vi ikke kjenner de andre. Med nesten 25 piloter bak seg var vi spente på T1. Dette lukta kaos.
Starten gikk og T1 var hysterisk kul! Som nevnt over er det tømming av 6. gir til T3, men her ble Terje dyttet ut på curb i over 200 km/t – spennende! Det ruglær! Denne seansen endte med et spor som gikk rett frem i T3 (altså ikke ideal-spor) og masse jobb for å komme seg opp igjen.
Denne trioen stilte til løp!
Etter T3 ble Svein liggende på en 4. plass, mens Terje lå på 8. plass. Her var det mye jobb å gjøre! Gruppa foran Svein var i en egen liga, så Svein ble liggende alene, mens Terje jobbet seg oppover og ble etterhvert liggende på 6. plass frem til nest siste sving i løpet. Siden dette var slutten på turen fant han ut at det var smart å sette både helse og sykkel på spill i nedbremsing til T9. Gjett om det var smart a! Han kom seg forbi og havnet til slutt på en 5. plass!
KSR forsøkte å få Dag-Steinar til å kjøre løp, men han hadde problemer med vingene på sin nye Ducati som hindret han i å stille. Vi lot som vi forstod.
Ny pers på begge to! Svein endte på 1:39.310 og Terje endte på 1:39.231! Tross uten vinger tikket Dag-Steinar inn ny beste-tid på turen på 1:38.041! Legende!
Dag-Steinar var ikke ferdig med å imponere! Med sin nye Ducati la han igjen små spor til alles glede! Ingen skulle unngå å se at han hadde fått seg ny Ducati!
Red Bull Ring sitt banemannskap ville også bidra for å synliggjøre dette enda mer med fersk, hvit sanering (se bilde).
Mmmm…fersk hvit sanering
Legenden tok oss også med på den gamle Red Bull Ring bana som han kjørte i 1994
Turen Oppsummert
For en tur! Tusen takk til Sundby Racing for denne fantastiske muligheten! Og ikke minst for hele opplegget! Måten de la opp denne turen på var plettfri. Fra avreise til ankomst!
Som mange vet, pleier rundt denne tiden av året å være på ACR. Så mye som vi gjerne skulle ha vært der så dekket denne turen veldig opp! Ydmykt må vi understreke at vi er VELDIG privilegerte som får muligheten til å være med på noe slikt! Vi evig takknemelig for å kunne være en del av dette.
Til slutt vil vi si til de som noen gang har vurdert en slik tur: Bare gjør det! Vi kan sjelden garantere noe, men det her gjør vi et unntak: Det ér verdt det!
Umulig å ikke være fornøyd på denne ferien!
Med det så takker vi for oss denne gangen. Neste ut er NM på Rudskogen 16-18 August. Vi antar at vi ser dere der?
To hender på rattet i solnedgang