NMF har publisert en serie artikler om kvinner i motorsporten på Kvinnedagen, deriblant dette intervjuet med vår seksjonsleder og roadracer Hannah. Dette er verdt å få med seg!
Hannah er en vi har kjørt racing mot og ei med brennende engasjement inn mot motorsporten vår! Hun rask, står på og skikkelig alright! Klikk dere inn under for å lese hele saken eller les den her.
Saken er sitert fra: https://nmfsport.no/hannaharnegard/
Motorsport handler ikke bare om utøverne på startstreken. Det er også ildsjeler, ledere og organisasjonsmennesker som legger til rette for at sporten kan vokse og utvikle seg. En av dem er Hannah, som har gått fra å være utøver i roadracing til å ta en lederrolle i sporten.
Oppvekst med motorsport
Hun fikk motorsport inn med oppveksten, og spesielt faren hadde en viktig rolle i å motivere henne til å satse.
– Mitt første møte med motorsporten, og det som senere fikk meg til å engasjere meg, var i tidlig alder. Jeg har vokst opp i en familie der motorsport alltid har vært en naturlig del av hverdagen. Jeg har hatt en pappa som selv har vært en aktiv utøver innen roadracing og som tidlig introduserte meg for motorsykkel, fart og spenning på racingbane. Det ble ganske naturlig at jeg selv begynte som utøver innenfor samme gren.
Hannah understreker at faren aldri har satt begrensninger basert på kjønn, og at han alltid har motivert henne til å våge og ha det gøy.
– Når jeg først ble introdusert ordentlig for roadracing som 15-åring, var det dessverre få kvinnelige forbilder i miljøet. Men de få som var der, var knalltøffe og viste at jenter kunne kjøre like fort – om ikke fortere – enn gutta på motorsykkel. Etter å ha prøvd ut mange forskjellige idretter, var det ingen tvil om at det var motorsporten som tente en gnist i meg.
Mer enn bare en idrett
For Hannah har motorsport betydd langt mer enn bare idretten i seg selv.
– Roadracing har vært så mye mer for meg enn en idrettsgren. Det har handlet om mestringsfølelse, gleden sporten har gitt meg, menneskene jeg har møtt og mulighetene jeg har fått.
Med årene har hun også tatt på seg flere verv.
– Jeg har fått tilliten til å være førerrepresentant, grenansvarlig for roadracing i en alder av 22 år, og seksjonstyreleder i motorsykkel i en alder av 24 år. Den personlige utviklingen jeg har hatt gjennom motorsporten, miljøet og mulighetene jeg har fått, har hatt stor betydning for hvem jeg er i dag – og det er jeg stolt av.
Motstand og utfordringer
Hannah har opplevd både oppturer og nedturer på veien.
– Jeg har måttet bevise at jeg kan hevde meg som kvinnelig motorsportutøver i et mannsdominert idrettsmiljø. Jeg har følt at jeg har måttet jobbe litt ekstra hardt for å bli respektert som en likestilt idrettsutøver og bli tatt seriøst.
Hun har også opplevd ubehagelige situasjoner.
– Jeg har kjent på seksuell trakassering i ganske ung alder og opplevd å bli motarbeidet når jeg har stilt til valg i forbundet.
Samtidig trekker hun frem at hun har hatt gode støttespillere som har heiet på henne og pushet henne til å ikke gi seg.
– Jeg mener det er viktig at jeg som kvinne, men også som ung voksen, engasjerer meg.
Engasjement og påvirkning
Etter at hun ble en del av seksjonstyret for motorsykkel, fikk Hannah en ny giv.
– Jeg ble introdusert for andre kvinnelige grenansvarlige og ikke minst en kvinnelig president, alle med tydelige meninger, brennende engasjement og gode mål. Gnisten jeg før fikk som utøver, ble tent på ny.
Hun beskriver et miljø med gode diskusjoner og fokus på samarbeid.
– Det er ingen tvil om at man får gode resultater gjennom systematisk arbeid som gjenspeiler klubbarbeid og samarbeid mellom gren og forbund.
Viktigheten av kvinnelige forbilder
Hannah er glad for å se at flere klubber jobber aktivt med rekruttering av kvinner.
– Det er gøy å se at så mange klubber tilsluttet NMF lager gode arrangementer med fokus på rekruttering av kvinner, samt bredde- og toppidrett for kvinner.
Hun mener klubbene har et ansvar for å invitere kvinner inn i roller og verv, men at det også er viktig at kvinnene selv tar mulighetene.
– Dette bidrar til en sunn og viktig utvikling av miljøet vårt og gir håp for fremtidige generasjoner.
En livsstil – og en oppfordring til andre kvinner
For Hannah er motorsport mer enn en idrett.
– Jeg ser på motorsport som en livsstil og et livslangt prosjekt. Jeg ønsker å være et godt forbilde for kvinner i alle aldre, og jeg ønsker å være med på å påvirke der jeg kan.
Hun håper flere kvinner vil ta steget inn i motorsporten, enten som utøvere, arrangører, trenere eller ledere.
– Motorsport er så mye mer enn utøverne på startstreken. Vi er helt avhengige av de engasjerte menneskene bak kulissene. Jeg oppfordrer alle kvinner der ute til å engasjere seg. Hvorfor? Vel, hvorfor ikke?
Hannah peker på at engasjement i motorsport kan ha stor verdi – ikke bare for den enkelte, men for hele miljøet.
– Å engasjere seg kan gi deg mulighet til å dele erfaringer, bygge nettverk, få nye venner og styrke selvtilliten. Det kan også gi overføringsverdi til arbeidslivet, spesielt for unge.
Store milepæler
Når Hannah blir spurt om sitt mest betydningsfulle øyeblikk i motorsporten, trekker hun frem to hendelser.
– Da jeg kjørte i mål i 2023 som historiens første kvinnelige nordiske mester i min klasse, der jeg utelukkende konkurrerte med menn. Det var et stolt øyeblikk.
Men en annen milepæl var også viktig for henne:
– Da jeg ble valgt inn som seksjonsleder for motorsykkel. Det var en virkelig tillitserklæring.
Helt til slutt har Hannah en oppfordring:
– Vi jenter må huske å heie på hverandre. Hvis du brenner for noe, skal du tørre å våge.