Roadracing er en motorsykkelgren i Norges Motorsportforbund (NMF) som innebærer at man kjører motorsykler på lukkede asfaltbaner. Sporten kjennetegnes av høye hastigheter, krappe svinger og tette dueller mellom førerne.
Konkurransene startes med felles start, og deltagerne står etter hverandre i den rekkefølge som tidskvalifiseringene har angitt. Føreren med den raskeste rundetiden står først i startfeltet, også kalt pole position. Føreren med den nest raskeste rundetiden står som nr. 2, osv. Løpet går over et bestemt antall runder og første deltager i mål vinner!
Roadracing blir delt opp i Moderne RR og Classic RR. Forskjellen er som navnene tilsier. Moderne RR kjører moderne sykler ofte fra midten av 2000-tallet og oppover, mens Classic RR kjører eldre motorsykler helt tilbake til før 1948.
Liker du trackdays og kjøring på bane? Da er roadracing perfekt for deg!
For å kunne kjøre roadracing kreves det gjennomført og bestått lisenskurs. Kurset er inndelt i en teoretisk og en praktisk del. Det er ikke spesielt vanskelig, men det skal gi nødvendig kunnskap om sikkerhet og konkurranseregler. I tillegg skal det selvsagt læres å beherske sykkelen på banen.
Lisenskursene avholdes i de enkelte klubber som har roadracing aktivitet. Det kreves medlemskap i en av de ca. 250 klubbene i Norge som er tilsluttet NMF for å få utstedt lisens. Mange lisenskurs holdes tidlig på våren slik at man kan begynne å kjøre treninger og løp samme år som man tar lisenskurset.
Du trenger ikke nødvendigvis Ã¥ kjøpe sykkel for Ã¥ ta lisenskurs. De fleste klubber har sykler og utstyr som kan lÃ¥nes til lisenskurs.Â
Se også NMF sine sider Ny i Motorsport
Når du skal starte med RR trenger du hverken å kjøpe en ny sykkel, ei heller en med masse utstyr. Sykkelen bør være i god stand, du bør ha gode dekkvarmere og bra kjøreutstyr slik at du får kjørt så mye som mulig. Din første sesong handler mest om å få kjørt så mye som mulig for å få progresjon. Et alternativ til nye dekk er å forhøre seg med de mer erfarne førerne som ofte selger gode brukte dekk.
For all kjøring pÃ¥ bane er det krav om transponder. Dette mÃ¥ du enten ha selv eller sÃ¥ stiller de fleste arrangører med mulighet for Ã¥ leie dette. Dersom du ønsker Ã¥ kjøpe selv brukes transpondere fra MyLaps.Â
Moroa kan begynne allerede ved fylte 5 år. Mer detaljer finnes i spesial reglementet for roadracing
Mini-moto:
Fra fylte 5 år.
Kjøres på go-kart baner
Juniorsport:
Fra det året en fyller 13 år. (Man kan trene fra det år man fyller 12 år)
Supersport 300
Fra det Ã¥ret en fyller 14 Ã¥r.Â
Opp til 600cc:
Fra det Ã¥ret en fyller 15 Ã¥r.Â
Over 600cc:
Fra det Ã¥ret en fyller 17 Ã¥r.Â
For alle treninger, arrangement og konkurranser som har med utøvere under 12 år gjelder forskrift for barneidrett i motorsport. For alt annet, se Treningsreglementet og grenens Spesialreglement (SR)
Lisenskurs er noe du må ta før du kan kjøre roadracing på bane. Når du melder deg opp på lisenskurs så må du først gjennom en teoridel samt ta en elektronisk prøve i forkant av dette lisenskurset. Etter toeridelen skal du kjøre på bane med instruktør.
Typisk går disse modulene på sporvalg, oppførsel og tegngiving som brukes i RR. Dette må ikke forveksles med førerutviklingskurs da RR utelukkende handler om å kjøre så fort som mulig på bane. Lisenskurset skal gi deg grunnkunnskapene for å drive roadracing.
Du finner mer info om lisens på NMF sine sider