Racing er over for i år!

Nå er racing-sesongen for 2024 ferdig. Sesongen har bydd på veldig mye i år så da er det også på tide å gi en liten oppdatering på hva har skjedd siden vi var på Red Bull Ring. Vi må selvsagt starte med å beklage at det har tatt tid, men til gjengjeld har vi kjørt sidevogn! En drøm for Svein og Terje som endelig gikk i oppfyllelse!

NM ROADRACING 2024

Vi var naturlig nok i ekstase etter å ha kjørt racing på Red Bull Ring. Tross i at grusfella i Østerike var noe av det peneste vi hadde sett var vi begge overrasket over at vi ikke besøkte den. Med begge sykla hele var det bare å komme igang med oppkjøringen til NM!

Vi rakk noen treninger før det skulle brake løs på Rudskogen. På første trening var gleden var STOR da vi møtte Desiree Sterner! Hun hadde bestemt seg for å gjøre comeback på sin Kawa 400! Vår trofaste junior Svein ble med henne utpå og det var ingenting som tydet på at hun har hatt noe som helst tid av sykkelen! Det var rett å slett dritkult å se henne tilbake på bana.

Messenger creation FACF1C93 0C13 477C A867 44C13FA8E6C4 edited

Se hvem som er tilbake a!
Foto: Trond Larsen

Vi skulle ta med oss vogntoget til Sundby Racing til Rudskogen, men først måtte vi finne igjen campingvogna vår. Det er nok mange av våre racingvenner som gjerne har både gardsbruk, låve og kyr, men med unntak av Osvaldas (som har nesten alt som ble nevnt) bor hele teamet i Oslo. Det er faktisk sånn at man kan glemme innimellom hvor man har f.eks lukeparkert med campingvogna sist. Men vi fant den til slutt, og dro avgårde i maks 80 km/t til NM!

PXL 20240819 120354340

Lukeparkert campingvogn i Oslo <3

Fra teamet stilte Erik, Svein og Terje. Osvaldas fikk kjørenekt av teamet da han så det på som god idé å stikke på militærtrening å ødelegge kneet sitt før han dro til Imatra. De som kjenner han vet at han ikke klager, og det er også derfor vi ga han kjørenekt. Påstanden hans var “så stor foten min er, jeg ser ut som en elefant, men det gjør ikke så vondt” gjorde at vi tvang han på sykehuset som ga han et diplom på “stressbrudd”. Han stilte allikevel som supporter!

PXL 20240816 171734796

“Jeg skal bare stramme en skrue så er jeg klar!”

Depoet vi hadde under NM ble en salgs rekord. Det ble totalt 24m med skikkelig koselig camp. For å toppe det hele fikk vi Thomas Bergstrøm med inn i leieren. Det viste seg fort at man har behov for plass når han er med. Han har ikke alltid med seg så mye, men han har en unik evne til å ta stor plass. Til gjengjeld er han en energibombe og alltid et velkoment tilskudd i campen!

NM Dag 1

PXL 20240908 062449066

Erik har et bredt interessefelt og her fanget vi han idet han forsøker å forstå dietten til Svein. Makrell i tomat, kaffe og kanel-gifler byr ofte på magasjau

Egentlig er er det ikke så mye interessant å melde fra første dagen. Vi har måttet gå litt i oss selv, da vi har innsett at vi kanskje har blitt litt for glad i både kaffe og camping.

Omstillingen fra morgenkaffe og medfølgende renna-r*v til skinndress og 230km/t ned mot T3 kan tidvis virke som ganske brå, men vi tror det er nettopp dette som gjør at vi elsker racing!

Det som er verdt å nevne er at vi fikk en lang prat med legenden og tidligere Norgesmester i superbike, Norvald Haaland. Dere som kjenner han vet hvordan han er når han snakker om racing og det er absolutt verdt å få med seg. Han er den eneste vi kjenner som kan beskrive hver meter av et pass i detalj. Vi har aldri hatt en prat med han som ikke er givende, og han får deg til å gå i de minste detaljer i kjøringa.

Passet etter perset Svein!

På kvelden fant vi også campen til Rullgarding Racing. Dette er en gjeng vi har fått veldig sansen for. Her gjøres det meste riktig og bildet under forklarer nok det meste! De har beina godt planta på jorda og nesten like ofte sykkelen godt planta i grusfella! Det skulle vise seg at det var tilfelle i beste live-sendetid under NM også! Dere er rå!

PXL 20240816 173721009

Fetere camp skal du lete lenge etter!

NM Dag 2

Første av to alvorsdager. Nå skal man bli både kvalm og uvel, men det varer kun til rødlyset går av! Men først var det kvalifisering. Vi kjører alltid ut som et team og får stadig høre at hvis de først ser en rød og sølv sykkel komme forbi følger det ofte en eller to stk tett på. Dette var intet unntak.

Terje var først ut etterfulgt av Svein og Erik. Først et stint, så inn og snakke litt ufornuft til hverandre så ut igjen. Svein utnyttet dette til det fulle, la seg bak Terje og slo han med noen tusendeler…for en dritt. Det kule med dette er at vi alltid klarer å dra hverandre opp. Både Svein og Erik perset under kval. Det ble 3. startspor på Svein, 4. på Terje og 9. på Erik. Vi var godt fornøyde og klare for action!

Første løp ble rødflagget etter en runde. Terje hadde da teten foran Svein og Erik.

Når omstarten gikk snudde Svein dette på hodet og kom ut som nummer 3 i T1, Terje lå på 4. Tempoet som ble satt fra starten av var høyt og Svein perset 3 ganger på de 7 første rundene! Tempoet ble litt for høyt for at Terje klarte å henge med, så for å finne en unnskyldning for å ikke passere målstreken BAK Svein kasta han sykkelen ut i Slaktern.

Men for Svein ble det en suksess! En veldig respektabel 3. plass og ny pers på 1:28.8!

Erik syns alt gikk så bra på starten så han tok like gjerne en tur ned til crossbanen i T3, men kjørte seg opp på en nydelig 7. plass!

Dette er sånn det bør være ifølge Terje

DSC01719

Men ambisjonene overgår ofte talentet

DSC01742

Og dette er tross alt bedre enn å passere målstreken bak Svein…

Terje hadde noen kompiser som ikke har vært å sett på racing før og de sto i Slaktern da Terje tryna. De fikk valuta for penga, var i ekstase og kommer gjerne å ser på “racing” igjen!

DSC01411

Andrew: Happy tilskuer!

NM Dag 3

Dagen da været aldri klarte å bestemme seg. Det regna, tørka opp, regna litt, tørka opp igjen…og sånn holdt det på. Vi fikk kvalifisering på tørt. Det vi snakket om tidligere om at vi alltid kjører som team, brydde ikke Svein seg noe om. Fortsatt høy på lørdagens løp kjørte han ut foran Terje, satte en bra tid og ødela tiden til Terje runden etterpå. Hyggelig fyr, skikkelig team-mate.

Startoppstillingen ble lik som dagen før, med unntak av Erik som perset på nytt og fikk 8. startspor.

En time før løpet kom en regnskur som gjorde hele bana våt, så vi la om til regndekk. Deretter tørket det såpass at føret var helt umulig. Halve bana tørr, halva bana våt. Jess!

Det var vått for slicks og for tørt for regndekk. Så da ble det på med regndekk og brenne de opp på de 5 første rundene. Alle som kjørte løpet kunne vel melde om sykler som sladda, null grep og ræva kjøreforhold. Dette er en del av det vi må takle, men det er ikke det kuleste. Men Svein kjørte inn til en 4. plass og kunne dermed innkassere en 3. plass sammenlagt!

PXL 20240818 141322566

Perfekt føre for regndekk…

PXL 20240818 181231050.PORTRAIT

Det viktigste er å slå Terje…

Terje tryna ikke! Han fullførte, men måtte se seg slått av både Erik og Svein. Og med dette resultatet må man si at hele teamet var veldig fornøyd med hele helgen! At vi kunne dra hjem med en bronse i varebilen var drit kult!

Vi ønsker også benytte anledningen til å takke Borg MC for et veldig bra gjennomført NM! Utrolig bra jobba!

PXL 20240818 181147174.PORTRAIT

Gratulerer til Martin Eriksen som Norgesmester 2024! Thomas Sigvartsen tok 2. plass mens Svein tok 3. plass.

PXL 20240818 181059913

Thomas glimret med sitt fravær og kunne dra hjem med ren skindnress. Martin og Svein sine må derimot vaskes.

Men vi nevnte camping tidligere! Og siden det tross alt var NM tok vi like gjerne å pakka sammen campen vår og kjørte hele veien fra depoet til parkeringsplassen på Rudskogen. En strekning på røffelig 200m. Der så vi nemelig en mulighet for camping og tilhørende MotoGP runde. Med fri på mandagen etablerte vi vår egen “bankett” og feria nok et vellykket NM!

PXL 20240818 185044349

Vin i solnedgang på Rudskogen

Se nederst i artikkelen for bildegalleri fra NM

SIDEVOGN!

Svein, Erik og Terje dro på Solør Extreme Cup 2 (denne gangen uten løp), årets siste event. Lite visste vi ved avreise at dette skulle bli et event som gikk inn i historiebøkene!

Etter et suksessfult NM var vi egentlig innstilt på å bruke hele helgen på teknikk og ikke sette nye verdensrekorder i ymse kategorier. Det ble derfor ingen tider å å skryte av, men det ble mange runder med krangling om hvordan man skal kjøre racing.

PXL 20240906 163740278

Først da nasjonalsangen kom på høyttaleren forstod Bjørnar at det hadde vært løp på TV’n bak han

Igjen så delte vi pit med Sundby Racing og vi begynner virkelig å få sansen for denne gjengen! De stilte med kompressor som fungerte som vekkerklokke rundt kl 06:00, masse skrøner, en Bjørnar som man må stryke med håra før han har fått morgenkaffen. Og TV som viste MotoGP på repeat gjennom helgen! Dan-Axel stilte med et pauseshow som var verdt å få med seg!

Teamet stilte med middag på kvelden og det ble langbord foran MotoGP TVen. TV er kult og fint å ha, men Bjørnar insisterer på å alltid sitte rett foran TVen, så vi får bare middels utbytte av det.

PXL 20240907 063413780

Bjørnar, ca 2,5 minutt før du kan bruke han til noe fornuftig

PXL 20240907 113405605.PORTRAIT.ORIGINAL

Dan-Axel var ikke flau for å vise kunnskapene han har lært av sin legendariske onkel!

PXL 20240907 113409024.PORTRAIT

Dan Axel søker sponsorer!

Men nå til det viktigste!

Det begynte å gå rykter på fredag kveld om at noen (Benjamin Storsveen) la inn aksjer på at Svein og Terje måtte få prøve sidevogn. De som kjenner oss vet at dette har vært en drøm siden vi begynte med racing. Og lørdag skjedde det. Roy Øwre, som til vanlig er passasjer på sidevogn, kom bort til oss å sa at vi kunne få prøve oss det siste passet.

Da ble det full stopp hos oss og vi begynte umiddelbart å sloss om hvem som skulle være sandsekk og hvem som måtte kjøre. Vi kastet oss i skinndressen og løp bort til Calle Rosengren (Eier av sidevognen). Uten å ha møtt Calle før, kastet vi oss begge over dette oransje Isle of Man vinnende vidunderet. Etter å ha kastet oss frem og tilbake på bakplanet, endte Svein med å trekke det lengste strået da skulderen til Terje pådro seg akkutt artrose i treningen. Alder er bare et tall sier de…

Selv om Svein bare veier 1/3 av Terje, skulle vi nå ENDELIG kjøre sidevogn! Terje som pilot og Svein som…ja, mer som en fjærsekk enn en sandsekk. Men nok om det! Vi skulle tross alt få kjørte sidevogn for faen!!

received 7868862833239683

Blikket til en som ikke har peiling på hva han driver med

Før vi går gjennom hvordan dette var er vi nødt til å ta noen detaljer om hvordan man kjører en sidevogn

Man ligger når man kjører. Det er ikke brems på hånda. Det må du gjøre med venstre fot. Den pleier vi jo vanligvis å gira med. Giring gjør du med høyre fot. Med andre ord er dette en hard kamp mellom høyre og venstre hjernehalvdel. Fjærsekken måtte bare finne ut av dette underveis, ikke piloten sitt problem. Jippi!

Så hvordan gikk kjøringa?

De første rundene gira Terje med venstrefot – resultatet av det er en siddevogn som bremser. Det funka ikke. Giring MÅ skje med høyre fot, men når det ble “innøvd” var det en arm som tilhørte en passasjer som hadde mer enn nok med å forsøke å holde seg fast. Det er nemlig et håndtak rett over girpedalen. Veldig praktisk! Nok å tenke på…

Det stoppa ikke med at venstre-og høyre hjernehalvdel hadde en slosskamp om hvem som hadde rett. Henda som holdt styre befinner seg rett over grenrørene. Varmen var i det uutholdelig sjiktet og det måtte kjempes for å holde ut. Det var heller ingen anledning til å sitte, så det ble å stå i planke i 20 minutter.

Fjærsekken hadde helt andre utfordringer. Der foregikk det gymnastikk på usannsynlig lavt i nivå i en fart som kanskje var vel ambisiøs. Forsøkene på å kaste seg fra ene siden til den andre i café-svingen funket tildels bra, men en 360 film kunne avsløre at det måtte kjempes med nebb og klør…bokstavelig talt.

received 2533333296877573

Det forelå noen hint om dette var slitsomt

Forutenom dette kom vi begge inn i rytmen (etter at fjærsekken 2 ganger måtte be piloten om å roe seg ned) og ting begynte å “flyte” veldig bra! Da kom den store gleden. For piloten var det å ha hodet 20cm over bakken en helt vill opplevelse. Fartsfølelsen man får var rå! For fjærsekken var det en overraskelse om han faktisk var bakpå i utgangen av neste sving eller ikke. Dette hadde publikum på tribuna stor glede av! Se både onboard film og film fra tribunen nederst i artikkelen!

Dette var med andre ord det kuleste vi har gjort i år! Helt rått. Så hva som skjer videre på denne fronten vil tiden vise. Kanksje vi stiller i sidevogn på Classic neste år?

Vel…dette var en lang oppdatering på hvordan vår avslutning på sesongen var! Nå venter en vinter med mer trimming på motorene våre og kanskje noen flere artikler! Stay tuned!

Vi races!

Bilder fra NM

Her er bilder fra NM tatt av Merete Jensen og noen fra Terjes tidligere samboer, Hans.

Filmer fra sidevogn

Film fra tribunen gir ikke inntrykk av noe særlig fart, men de to som kjørte følte dette var veldig fort!

En lap med onboard film

Del denne nyheten

Facebook