Reisebrev: Imatra 2024

Det skjedde i år igjen. Osvis meldte seg på Imatra og dro med seg både kone, Klev Tuning (i år som i fjor, representert av Espen Klev) og Terje fra Kreditosaurus. Svein skulle også bli med, men siden han forsøker å distansere seg fra racing i fordel for nedbetaling av kreditt dro han på jobb.

Da vi først møtte Osvis før turen var han prega av å ha vært med på noe militær-lignende trening. Han hadde totalt lada ut batteriene med å være på et treningsopplegg i skogen i Lithauen. Kort fortalt var opplegget 75 timer h*****e og totalt 6 timer søvn. Fyren har aldri jogga, men nå kan han skryte av å ha jogga 22km med påfølgende vannfyllt kne og halting. På ett vis imponerende, men timinga var ikke like imponerende. Han så ut som et vrak!

Stor kebab takk! Med ekstra kalorier

Uansett, vi fikk pakka bilen og dro avgårde. Det kunne merkes på turen at energinivået ikke var på topp, så her ble det Terje sitt oppdrag å forsøke å gjøre han så klar som mulig.

Piloten trengte energi og piloten fikk det som han ville! Vi fant en dårlig kebab sjappe i Årjäng og bestilte det største de hadde. Han kan ikke bare race, han kan også spise som en bjørn…det skal han ha!

FREMME I FINLAND

Ved ankomst i Finland kunne man merke racing stemningen stige! Da vi stod i kø kom en bil opp på siden vår. I denne bilen satt en gira gammel mann, veldig ivrig på å hilse på piloten som skulle kjøre Imatra. Sinnsykt kult, dette er noe vi ikke er vant til. Vi skjønte nå at dette er et stort event! Innbyggere i Finland vet å sette pris på motorsport. De vil at alle utøvere og team til å føle seg velkomne. Dette var stort!

Veien fra Helsinki til Imatra er på snaue 3 timer og i bilen var vi fyllt med spenning og adrenalinet økte desto nærmere vi kom.

Endelig i racing-land!

Sjekk race office!

Vel fremme fant vi race office (se bilde!). Dette er ET sinnsykt bygg som tydeligvis har mange år med historie. For et bygg! Og vi ble møtt som helter. Alle hilste vennelig og geleidet oss opp til innsjekk. Her var det fotografer og presse som tok bilde av alle pilotene og vi fikk utdelt alt av papirer og signert ansvarsfraskrivelse…med andre ord ekte racing!

Vi fant ut på båten at Finsk lov nå krever at alle kjøretøy, også de til racing, må ha ansvarsforsikring. Dette var en overraskelse vi ikke ønsket og vi brukte lang tid på å finne ut om vi måtte innom tollen eller ikke. Vi hadde Svein som sparringspartner hjemme, men informajson var vanskelig å finne. Heldigvis tok vi en telefon til Juha (på bilde under) som best kan beskrives som Imatra sin Roy Øwre! Han hadde fikset alt og informerte om at dette var de klar over og de hadde ordnet det. Bare å møte opp!

Innsjekk foregikk på eksemplarisk vis. Møte med Juha var veldig trivelig! For et bra opplegg de har! Men Osvis valgte å sitte skolerett for sikkerhetsskyld.

Osvis tok noen runder rundt bana føre vi pakket ut. Fytti katta!

ENDELIG RACING!

Med bare en kassebil ble det tett pakking, men vi fikk med oss (nesten) alt. Depoet er på en tennisbane med kunstgress og grus. Veldig uvanlig og en smule irriterende over tid. Grus overalt!

Etter utpakking ble det å raska på for å klargjøre sykkel og pilot for parade. Dette er noe de gjør i Finland som vi gjerne ønsker at vi får til i Norge også!

Det er en folkefest hvor pilotene får følge fra depot til sentrum. Her blir de møtt med scene, barer, lukkede områder og masse fans. Publikum står linet opp fra depot til sentrum! Alle vil gi high five og ha et bilde av de som skal kjøre. Dette fremkaller gåsehud hos alle!

Osvis var veldig stolt av pakking!

RACE DAY 1

Når veiene er stengt er det klart for racing. Ikke tid til å slappe av, første pass er kval 1 for Open SST / SSP.

Racing her er ikke som på en vanlig bane. 25 minutter før kjøring må pilot og team ta sykkel og utstyr fra depot til waiting area. En strekke på ca 500m. Her skal man stå i 15 minutter før man slipper ut. Man er derfor avhengig av å ha med aggregat, dekkvarmere og eventuelt verktøy til å bytte dekk. Deretter åpner porten på waiting area i 1 minutt og førere og team kan komme seg til pitlane, dette innebærer å krysse banen. Pga slipper ikke førerene ut på bana før alle har kommet seg i pit lane. Etter kjøring må selvsagt alle tilbake samme vei.

Se film fra tur fra depot til pit lane

Osvis var fortsatt sliten etter militærtreningen men kastet seg ut. Kjøringen gikk bra, selv om tidene ikke helt var på fjorårets beste tid. Men det går fort! Han kjørte inn til en 17 plass av 27 med tiden 2:11.438.

Osvis hadde vært å hentet ut ny skinndress og air-bag vest fra Sundby Racing. Digg å få kjørt inn dette på «gata»!

Neste pass var kval 1 for IRRC SSP / SST hvor han har wildcard. Her er nivået skyhøyt, men han kjørte inn til en 23 plass av 29 med tiden 2:08.684.

Illustrasjon av bane. Depot er i paddock og pit er ved finishline. Til sammenligning er langsletta 1,3 km!

Osvis forsøker å finne fokuset

Osvis i waiting area før utslipp åpnes

RACE DAY 2

Nå skjer det! Dagen består av 4 pass, 2 kvalifiseringer og 2 løp.

Kvalifisering 2 for Open klassen endte på 22 plass med en forbedring av tiden til 2:06.879. Farta begynner å komme!

Kvalifisering 2 for IRRS SST / SSP endte på en 24 plass med en ytteligere forbedring av tiden på 2:06.399.

Før race er det fullt grid show, og her var Osvis forberedt med kone Diana og K-tech paraply! Han ser sinnsykt kul ut!

Race 1 i Open klassen endte 15 plass (!) med beste tid på 2:05.755. Enda en forbedring!

Race 1 i IRRC klassen er main event for Osvis idag. Her endte Osvis på 23 plass av totalt 27 deltagende. Beste tid ble 2:06.191. Til sammenligning vare beste rundetid i løpet på 1:55.283. Så nivået er vannvittig!

Osvis fikk med egen paraplydame!

RACE DAY 3

Idag er Osvis endelig tilbake! Han er på og har endelig energien som smitter over på alle! Med andre ord så ligger det til rette for en skikkelig god dag!

Dagen består av 2 race, et løp i Open klassen og et i IRRC klassen. Værmeldingen denne dagen bestod av styrtregn og ustabilt vær. Pga en ulykke i fjor har Imatra bestemt at det ikke skal kjøres på regn, men heldigvis for Osvis slapp han unna dette på Race 1. Race 2 derimot ble på opptørkende med tynne tørre striper. Det ble nervepirrende for alle!

Race 1 var IRRC klassen og ble først rødflagget av en kræsj. Men etter restart viste han tempo og klinka til! Han kjørte inn til en 20 plass med beste tid på 2:03.644 (!). Pers på nesten 3 sekunder. Vi logget også inn en toppfart på 258km/t på enden av langsletta. helt rått! Både teamet og Osvis var var sinnsykt gira etter dette!

Det ble derfor spennende på race 2 med våte flekker på bana…Men fyren er jo som kjent gæærn så han stilte til start, nervøs og rolig. Men hør nå a! Han kjørte inn til 7 plass! Dette ble en opptur for hele teamet, fy søren så fett!

Motivasjonstalk på gridden

Et meget fornøyd team!

TUREN OPPSUMMERT

For en tur! Vi føler oss priviligerte som får lov å være med på dette! For å toppe det hele så delte vi depot sammen med selveste Michael Dunlop! Det er ikke hverdagskost. Fyren er en stjerne innenfor roadracing, men vi ble overrasket over hvor jordnær hhan er. Han kommer med sin race-van, en superbike, en jerrykanne og en kasse med deler. Thats it! Han tar seg tid til å både hjelpe piloter, snakke med folk og ta bilder.

For en tur! Tusen takk til Espen og Diana, og ikke minst piloten selv: Osvladas Lazdauskas! Den blideste og dummeste (det er positivt ment!) personen jeg vet om!

Dette er en tur vi sent glemmer! Tusen takk Osvis, du er rå!

Video fra løp kommer når alt er lagt inn 🙂

Takk for nå! Neste som står for tur er Svein og Terje som skal til Red Bull Ring å kjøre litt!

Dette bilde trenger ingen beskrivelse…

En jerrykanne som stol og en superbike til å kjøre på. Legende!

Bilder fra turen

Del denne nyheten

Facebook

SISTE NYHETER

Reisebrev: Imatra 2024

9. juli 2024

ROADRACING NM 2024

22. juni 2024

Mia Rusthen er i gang med WorldWCR!

14. juni 2024