Hva gjør et racingteam på vinteren ?

Når en sesong med mye kjøring er over kan man tro at det er tid for å legge beina på bordet. Istedenfor dro vi til Karlskoga i September for å tømme siste rest av racing for sesongen. Der var det finale i Classic Racing og vi stilte uten sykler. En bedre avslutning på sesongen var det ikke mulig å få!

Svein drømmer om et fremtidig kjøp av classic sykkel!

Det ble en bra tur hvor vi fikk lov å surre litt rundt på sidelinjen. Det fant vi meget tilfredstillende.

Det blir med andre ord ikke mindre racing på oss fremover, enten det er på eller av bana!

Etter all racing er ferdig har vi alltid en årlig tur til hytta til Erik hvor vi har blitt såpass priviligerte å få med oss tidligere Norgesmester i SSP600, Nemelig Marcus Høston! Selvsagt en ren racing inspirert tur hvor det diskuteres sporvalg, de beste grusturene og innimellom litt elendig karaoke (med unntak av Marcus, han er flink til å synge siden han ikke har nådd stemmeskifte enda).

Hytta til Gro Harlem Brundtland blir alltid inspisert.
Den var intakt i år også

Marcus fant en karaokemaskin i toppen av en gammel militær utkikkspost

Når alle turene og tullpratet er ferdig begynner vinteren virkelig å sette inn. Da er det ut med motor! Den skal tømmes for olje (hvis det er noe igjen), overhales og trimmes. Den årlige rutinen pleier å starte med en fem-sifret sum i delebestilling og vente som en unge på julaften! Når deler er mottatt er det rett ned til Klev-Tuning i Horten!

Svein forsøker etter beste evne å tro at det var noe igjen av sykkelen

Årets runde med service på demperne. Vi får vanligvis klage på at de for dårlig vasket…men ikke denne gangen! Årets kollbøtte sørget for at gaflene vasket seg selv i demperolje

I Litauen er det tradisjon å glane på motoren helt til den får mer power… Mener Osvaldas

Motor strippes deretter ned og klargjøres for neste års morsomheter og medfølgende motorhavari. Rutinene kan vi. Heldigvis kan vi ikke skylde på andre enn oss selv, men det holder for oss!

Osvaldas har nok en gang skrapt i bunn av hjernebarken for å lete etter noen hjerneceller. Det er fortsatt tomt. Han har derfor meldt seg på Imatra igjen og i år vil han sikte høyere. Det betyr at han må ha mer krutt i Yamaha’n. Han påstår fortsatt at det er en bedre sykkel enn Triumph. Slikt blir det krangling av…

Til info har vi funnet ut at det å splitte motoren ofte gir gode muligheter for å finne andre ting, som f.eks spon og ødelagte drev. Det er ikke bra for trimminga og er ofte bra å få bort.

Klev Tuning byr på mer enn bare verksted! Her kan vi sveise og frese deler til krampa tar oss! Man får kjøpt det aller meste, men man kan også lage det selv. Heldigvis er det ikke bare like dyrt å gjøre det selv, men du kan også bruke horribelt mange timer på det! Tenk at det går ann!

Alt ser bra ut på bilder

Det er ikke spon du ser i håret til Espen

Dette blir en sprek motor (ifølge selgeren)!

Når alle delene har kommet settes motorene sammen og klargjøres for første start. Det er jo alltid spennende. Det er som lotto, bare med marginalt større sjanse for jackpot.

Dersom suksess, venter dynobenken på noen runder for å friskemelde sykkelen for en ny sesong med racing!

Når det som var et kadaver av en sykkel til slutt har blitt et rullende chassiss, da er det klart for å åpne lakkboden. Kåpene som har smakt på grus og gress skal sparkles, limes og lakkes til perfekt appelsinhud-finish!

Sånn går vinteren. Dere hører ikke så mye fra oss, men vi kjeder oss ikke! Tvert imot har det vært en veldig trivelig off-season. Det er kanskje dette som gjør at racing er det kuleste man kan drive med!

Bare vent…dette blir en Imatra-vinnende topp!

Del denne nyheten

Facebook

SISTE NYHETER

Reisebrev: Imatra 2024

9. juli 2024

ROADRACING NM 2024

22. juni 2024

Mia Rusthen er i gang med WorldWCR!

14. juni 2024